روشهای قوی نگه داشتن جمعیت کلنی زنبور عسل


جهت قوی نگه داشتن کلنی های زنبور عسل توجه به نکات زیر قابل اهمیت  میباشد : 

1) کنترل کنه واروا ، نوزما ، لوک و دیگر بیماریهای زنبور عسل نقش بسیار موثری در سلامت و جمعیت کلنی دارا می باشد.سهل انگاری در این زمینه باعث خسارت و ریزش جمعیت خواهد شد.بنابراین با شناخت صحیح بیماریها و راههای درمان و به موقع عمل کردن و پیشگیری از بیماریها می توانیم به افزایش جمعیت کلنی کمک نماییم.
2) با تعویض به موقع ملکه ها یک یا حداکثر دو سال یک بار به رشد جمعیت و تخم ریزی بیشتر کمک می کنیم.هم چنین باید ملکه های معیوب شناسایی و تعویض گردند.
3) با کوچ دادن به موقع نیز به افزایش جمعیت کمک خواهد شد.در کوچ دادن اولویت را به نقاطی باید داد که گیاهان با کیفیت تری از نظر شهد و گرده دارند.
4) تنها باید به ظرفیت مراتع زنبور گذاشت.قرار دادن کلنی های زنبور در جاهای خلوت و بکر به رشد جمعیت کمک می کند.
5) در انتخاب نژاد باید دقت کرد.نژادهای اصلاح شده ی استفاده شود که غیر از جمع آوری شهد و گرده و زمستان گذرانی خوب،تخم ریزی خوبی در فصول مختلف داشته باشند و فرمون ملکه قوی باشد و با چند بدنه ی شدن شاخون نزند.
6) با توجه به کمبود بارش و فقیر شدن صحرا با کیک گرده و خمیر شیرین و تغذیه با شربت شکر به رشد جمعیت کمک نماییم.از کیک گرده قوی در ماههایی که صحرا غنی نباشد برای تخم ریزی ملکه بهره گرفته شود.تغذیه ی کمکی زنبور نقش بسیار مهمی در افزایش جمعیت کلنی خواهد داشت.
7) بعد از عسل تابستان در فصول مرداد و شهریور و پاییز به جمعیت سازی و رشد جمعیت و افزایش زنبور جوان کمک باید شود.جمعیت سازی در این فصل بسیار مهم و حیاتی است.
8) با چشم پوشیدن از عسل پاییز می توان به رشد جمعیت در سال آینده کمک بزرگی کرد.قطعا این رشد جمعیت در سال پیش رو هزینه عسل پاییز را جبران خواهد کرد.
9) در فصل پاییز نباید بیش از حد شربت به کلنی داده شود.به ازای هر قاب جمعیت یک کیلو عسل کافی می باشد.شربت دادن زیاد عمر زنبوران را کاهش  داده و باعث افت جمعیت می شود.
10) با استفاده از کندوی کف باز و استاندارد به تهویه بهتر هوای کندو و تخم ریزی بیشتر کمک خواهد شد.تخم ریزی ملکه در این کندوها به مراتب در فصلهای بهار،تابستان و پاییز بهتر از کندوهای عادی است.تخم ریزی ملکه در کندوهای کف باز دیرتر قطع می شود.هم چنین در تابستان و پاییز افت جمعیت در این کندوها کمتر می باشد.
11) با کمتر بچه گرفتن و رشد عمودی کلنی ها می توانیم به رشد جمعیت در سال بعد کمک نماییم.یعنی کلنی هایی که از آنها بچه گرفته نمی شود در تابستان و پاییز آن سال دارای جمعیت به مراتب بهتری هستند و داشتن جمعیت قوی در پاییز به افزایش تصاعدی جمعیت در سال آینده منجر خواهد شد.
12) با دور بودن از سم های مزارع و کنترل سم ورودی به کندو از ریزش ناگهانی و شدید جمعیت جلوگیری می شود.
13) در فصل هایی که هوا گرم است با کوچ به موقع به جاهای خنک تر،یا با در سایه قرار دادن،گچ زدن،قرار دادن آبشخور در نزدیکی زنبورستان و دیگر اقدامات از گرم شدن کلنی جلوگیری می کنیم.این کار باعث می شود جمعیت کمتر ریزش داشته باشد.
14) کنترل و مبارزه با زنبور زرد و قرمز و مهمتر از آنها سبز قبا بسیار تاثیر گذار است.کوتاهی در مقابله با این آفات خطرناک به خالی شدن یا کم جمعیت شدن کلنی منجر
می شود.
15) تنها از داروها و تقویتی های مجاز که عملکرد آنها مشخص شده است استفاده شود.هر گونه استفاده بی رویه و بدون مشورت و با دوز بالا از داروهای شیمیایی مختلف می تواند به کشته شدن زنبوران و ریزش آنها منجر شود.
16) به جای شربت دادن زیاد و در یک یا دو مرحله در هفته اگر همین مقدار شربت را در روزهای پیاپی با مقدار کمتر بدهیم در تخم ریزی بیشتر ملکه نقش به سزایی خواهد داشت.

نویسنده : عبدالرسول حافظی